Turnusy prowadzone są przez kadrę z wieloletnim doświadczeniem w rehabilitacji dzieci i młodzieży z niepełnoprawnościami, którą stanowią: mgr rehabilitacji i fizjoterapii, pedagodzy specjalni, masażyści, technicy fizjoterapii, hipoterapeuci, logopedzi, kynoterapeuci.
Każdy turnus to szansa na zdobycie ważnych doświadczeń, kontakt z osobami w podobnym wieku oraz aktywne i intensywne spędzanie czasu pod okiem specjalistów, którzy są w stanie kompleksowo i bezpiecznie wypełnić czas zabiegami. Z usług korzystać mogą dzieci o różnym stopniu zaawansowania chorób oraz schorzeń.
Proponowane turnusy rehabilitacyjne kierowane są dla z autyzmem, zespołem Downa, astmą, cukrzycą oraz wieloma innymi trudnościami. Czas poświęcony jedynie na kontrolowanie oraz optymalizowanie procesów zachodzących w psychice i organizmie ma ogromne znaczenie dla dobrej formy oraz dla poczucia spokoju i równowagi. To możliwość oderwania się od środowiska i codziennych obowiązków, dzięki czemu dzieci mają czas i możliwości, by w pełnie poddawać się wszystkim zajęciom oferowanym w czasie pobytu. To dla nich maksymalne skupienie się na sobie.
Turnusy mogą odbywać się w systemach:
Proponujemy Państwu ofertę terapeutyczną dostosowaną indywidualnie do potrzeb podopiecznych
W ramach turnusu dla dzieci i młodzieży w okresie letnim zapraszamy na
Podstawą dziedziny fizjoterapii są ćwiczenia ruchowe na przemian z ćwiczeniami oddechowymi oraz izometrycznymi. Dzięki zdobywaniu nowych doświadczeń i bardziej złożonych umiejętności ruchowych możliwy jest rozwój psychiczny dziecka. Program usprawniania dobierany jest do potrzeb i możliwości małego pacjenta.
Zajęcia odbywają się codziennie i mają charakter indywidualny: terapeuta – dziecko.
Terapeuci posiadają duże doświadczenie zawodowe.
Rehabilitacja fizyczna wykorzystuje metody z zakresu PIR-u, PNF-u, neurorozwojowych podstaw, terapii oddechowej, ćwiczeń koordynacyjno-ruchowych, ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych
Terapia manualna tkanek miękkich, to między innymi masaż tkanek głębokich, terapia punktów spustowych i rozluźnianie mięśniowo-powięziowe. Terapia ta powoduje zwiększenie zakresów ruchów, zmniejszenie napięcia mięśni i dolegliwości bólowych, poprawę mobilności mięśni i powięzi oraz ich rozciągnięcie, poprawę ukrwienia, czynności i trofiki mięśni, przywrócenie równowagi w układzie powięziowym.
Terapia przy użyciu psów. Prowadzona jest w formie indywidualnej . Poprzez bezpośredni kontakt dziecka z psem następuje wyzwalanie pozytywnych emocji, rozładowanie napięć, a przede wszystkim rozwijana jest spontaniczna sprawność ruchowa.
Terapia rozwija umiejętności koncentracji na jednej lub wielu rzeczach oraz obniża poczucie lęku i osamotnienia.
Terapia przy użyciu „PAJĄKA” polega na wykorzystaniu tzw. cięgien o różnym stopniu elastyczności i sprężystości w połączeniu z Ortezą dynamiczna Dunag 02. Pozwala na przeprowadzenie ćwiczeń ze stymulacją odpowiednich grup mięśniowych, pionizacją oraz nauką chodzenia. Rozwija poczucie równowagi oraz koordynację wzrokowo – ruchową.
Zajęcia obejmują kształtowanie właściwej mowy w okresie jej rozwoju, doskonalenie w późniejszym okresie, nauczanie mowy ( mówienia i rozumienia) w przypadku jej braku lub utraty oraz usuwanie różnego rodzaju wad i zaburzeń.
Terapia skierowana jest nie tylko do dzieci, u których występują zaburzenia wymowy, ale także do tych, u których pojawiło się opóźnienie rozwoju mowy lub niepłynność mowy, tzw. zacinanie się i jąkanie.
Skuteczna terapia polega na odpowiednim dobraniu metod, ćwiczeń i materiałów do potrzeb, możliwości, zainteresowań i zaburzenia pacjenta.
Podczas zajęć wykorzystuje się ćwiczenia oddechowe, głosowe, słuchowe, artykulacyjne i leksykalne.
Jest to metoda leczniczego masażu, w której stymulowane są określone punkty i strefy odruchowe na stopach, odpowiadające poszczególnym narządom i układom ludzkiego ciała.
Terapia ręki ma na celu usprawnienie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców jak i dostarczenie wrażeń dotykowych i poznawania dzięki nim różnych kształtów i struktur materiałów oraz ich rozróżniania. Ułatwia zaangażowanie całej kończyny górnej w wykonywaniu różnorodnych zadań poprawiających jej funkcjonowanie i doskonalenie ruchów precyzyjnych.
Zajęcia mają charakter indywidualny.
Sala Doświadczania Świata , to specjalnie wyodrębnione pomieszczenie wyposażone w różnego rodzaju urządzenia stymulujące rozwój zmysłów. Jest to metoda, która : zwiększa aktywność i motywację do poznawania, zwiększa chęć do nawiązywania kontaktów , wywołuje zadowolenie i poczucie bezpieczeństwa, poprawia orientację w schemacie ciała oraz przestrzeni , doskonali pracę poszczególnych analizatorów itd. Jej oddziaływanie sprzyja nie tylko osobom niepełnosprawnym , ale także dzieciom w normie intelektualnej i osobom starszym.
Terapia prowadzona jest w specjalistycznie wyposażonej Sali w naszym ośrodku.
Masaż Shantala jest polecany prawie wszystkim niemowlakom. Można go wykonywać już od pierwszych dni życia dziecka. Masaż Shantala dobrze wpływa na rozwój niemowlaka, ułatwia karmienie. Odpowiednio wykonany masaż Shantala poprawia jakość snu, wycisza, uspokaja, pozytywnie wpływa na tkankę skórną, układ krążenia oraz perystaltykę jelit.
Terapia czaszkowo-krzyżowa jest delikatną i nieinwazyjną formą terapii manualnej, która może poprawić naturalne możliwości samoregulacji i gojenia się ustroju. Terapia ta powstała z doświadczenia klinicznego, które pokazuje, że „zdrowie jest czymś aktywnym i dynamicznym, a nie tylko brakiem choroby”. Pomaga również zwiększyć witalność fizyczną. Jest bezpieczna i skuteczna, wskazania do terapii to: migreny, przemęczenie, nadpobudliwość, padaczka, depresja, zaburzenia snu, stany po śpiączce mózgowej, udary, zaparcia i biegunki, kolki, autyzm, wcześniactwo, MPD, ADHD.
Termin integracja sensoryczna określa prawidłową organizację wrażeń sensorycznych (bodźców) napływających przez receptory. Oznacza to, że mózg, otrzymując informacje ze wszystkich zmysłów (wzrok, słuch, równowaga, dotyk, czucie ruchu-kinestezja) dokonuje ich rozpoznania, segregowania i interpretacji oraz integruje je z wcześniejszymi doświadczeniami. Na tej podstawie mózg tworzy odpowiednią do sytuacji reakcję nazywaną adaptacyjną. Jest to adekwatne i efektywne reagowanie na wymogi otoczenia. Może to być odpowiedź ruchowa jak i myślowa.
Integracja sensoryczna jest procesem, dzięki któremu mózg otrzymując informację ze wszystkich systemów zmysłowych dokonuje ich segregacji, rozpoznania, interpretacji i integracji z wcześniejszymi doświadczeniami.
Prosimy o zapoznanie się z najważniejszymi informacjami dla Uczestników turnusów rehabilitacyjnych dla dzieci w ORW Wielspin Wągrowiec.
1. Co należy zabrać na turnus?
2. Uwagi dla opiekunów
Opiekunowie uczestniczą w zajęciach hipoterapii (opiekun prowadzi konia) oraz w zajęciach w basenie (opiekun przebywa razem z dzieckiem w wodzie i pomaga przy wykonywaniu ćwiczeń).
3. Informacje o turnusach
„Niezbędnik” osoby wybierającej się na turnus znajdziesz tutaj